Rozhovor: Švihaj šuhaj – cyklokuriérska služba v Bratislave a Košiciach

post
fx_DSC_4266web

Prečítajte si náš rozhovor na tému kuriérske služby Švihaj šuhaj na MTBiker.sk

 

Rýchlosť a ekológia pri preprave hrá prím čoraz viac a preto prinášame rozhovor s najekologickejšími kuriérmi, ktorí doručujú zásielky v Bratislave a Košiciach ako inak na bicykli a ako inak za každého počasia.

Kedy a kto prišiel s myšlienkou zriadiť cyklokuriérsku službu v Bratislave?
Vznik cyklokuriérskej služby Švihaj Šuhaj v Bratislave bol inšpirovaný už dlhodobo fungujúcou firmou v Budapešti Hajtás Pajtás, čo by v preklade malo znamenať Švihaj Šuhaj. Pri zrode v roku 2009 stáli dvaja cyklistickí nadšenci Ferenc Viola a Gábor Bindics. Švihajúci šuhaji začali robiť prievan v uliciach mesta i vo vnímaní kuriérskych služieb u zákazníkov.

Aké boli začiatky šuhajov? Našli si ihneď zo začiatku svojej činnosti pochopenie a stálych zákazníkov, alebo to bol z počiatku boj o prežitie?
Začiatky, ako to už býva, boli ťažké, ale plné nadšenia a ideálov. Názov firmy Švihaj Šuhaj, je na jednej strane veľmi chytľavý a ľudia si nás ľahko zapamätajú. Avšak niekedy bolo ťažké zákazníkov presvedčiť o našej profesionalite a schopnosti promptne a spoľahlivo vybavovať objednávky. Niekedy si mysleli, že si robíme srandu, že doručujeme zásielky na bicykli a k tomu ten názov… Ale nikdy sa nestalo, že by bol niekto s našimi službami nespokojný, keď nás už vyskúšal. Najväčší posun nastal v roku 2012, keď sme nadviazali spoluprácu s najväčšou bratislavskou citykuriérskou firmou GO4, kde tiež fungovali niekoľkí cyklokuriéri. Počet švihajúcich šuhajov tak narástol a navyše sa rozšírilo aj spektrum služieb, ktoré vieme zákazníkom ponúknuť. Neskôr prišiel prvý cargobike, čo bola pre nás taká malá velorevolúcia. Toto leto pribudol druhý, ešte s väčšou kapacitou, z ktorého sme tiež veľmi nadšení. Snažíme sa byť progresívni a neustále napredovať.

Ekonomický aspekt prevádzkovania kuriérskej služby je tiež dôležitý. Pri konkurenčnom boji v doručovaní sa stretávame s tlakom na ceny a stále znižujúcim sa časom dodania. S čím vstupujete do tohto konkurenčného boja o zákazníka? Čím si získavate a udržiavate zákazníkov?
Bicykel je nielen úžasný prostriedok na zábavu, či turistiku, ale predovšetkým veľmi efektívny dopravný prostriedok, najmä v meste. Vieme doručovať zásielky efektívnejšie a minimálne v širšom centre Bratislavy, rýchlejšie ako kuriéri na autách. Naša výhoda je v tom, že sme maximálne ekologickí. Jediné palivo, ktoré spotrebujeme je to, čo šuhaj zje. Čo sú síce poriadne porcie, ale v princípe to nijako neznečisťuje životné prostredie. Pre veľa firiem je dôležité doručiť zásielku rýchlo, ale zároveň sa chcú správať zodpovedne a byť “eko” a toto všetko my vieme ponúknuť.
Čiže v skratke môžeme povedať, že sa snažíme byť iní, lepší a zodpovednejší a takí sú aj naši zákazníci.

V Bratislave už pôsobíte šesť rokov, nedávno ste rozšírili svoje služby aj do Košíc. Čo všetko sa počas tých šiestich rokov zmenilo vo fungovaní cyklokuriérskej služby?
Začali sme v roku 2009 ako nová a úplne jedinečná alternatíva expresného doručovania zásielok v Bratislave. V prvých rokoch sme sa snažili urobiť poriadny prievan v uliciach mesta a motivovať zákazníkov ku ekologickej preprave. Mali sme aj krízové obdobie rokov 2012 až 2013, keď sme museli začať hľadať kompromisy medzi nadšením a potrebou fungovať aj ekonomicky efektívne. U uvedenom období došlo aj k viacerým zmenám medzi spoločníkmi. Hľadanie vhodnej štruktúry fungovania sa skončilo koncom roka 2013, keď sme nadviazali spoluprácu s našim dovtedajším hlavným konkurentom – kuriérskou službou GO4. Odvtedy sa naša družina stabilizovala a získali sme aj nové posily. V máji 2014 sme nadviazali spoluprácu s košickými cyklokuriérmi Doraz, čím sme otvorili zastúpenie aj pre Košice. Do budúcnosti dúfame, že podobným spôsobom môže vzniknúť sieť cyklokuriérov po celom Slovensku.

Cyklisti – kuriéri sú pri doručovaní na bicykli trocha limitovaní. Aké sú teda limity na rozmery či váhu zásielky, ktoré doručujete?
Robíme všetko pre to, aby tých limitov bolo čo najmenej. Začínali sme na tom, že máme klasický cyklokuriérsky ruksak používaný najbežnejšie aj v zahraničí, do ktorého sa zmestili zásielky do cca 15 – 20 kg a určitých rozmerov. Čo na väčšinu expresných zásielok stačí, ale často sme sa stretávali so situáciami, že zákazník potreboval doručiť aj objemnejšie a ťažšie veci. Čo sa niekedy dá odviesť na nosiči a niekedy nie. Naše cargobiky dokážu odviesť zásielky, v prípade Bullitt-u, do cca 120 kg a naša trojkolka na pešiu zónu a okolie uvezie tak 200 až 250 kg nákladu, čo je už temer porovnateľné s osobným autom. Ďalším počiatočným nedostatkom bolo, že sme nedokázali doručovať celé územie Bratislavy. Keďže Bratislava je veľmi rozľahlá, nie je efektívne, aby cyklisti jazdili napríklad do Záhorskej Bystrice alebo Rusoviec. Práve tu nám pomohla spolupráca s GO4, kde nám vedia vypomôcť autami. Takže ak narazíme na nejaké limity snažíme sa ich prekonať.
Samozrejme nie všetko sa dá prepraviť na bicykli, ale podľa viacerých výskumov sa minimálne 50% prepráv v rámci mesta dá vykonať bicyklom. A v takomto rozsahu by to dokázalo zásadne zlepšiť situáciu v doprave. Niekedy tie najlepšie riešenia môžu byť zároveň tie najjednoduchšie.

Koľko kilometrov denne/mesačne najazdia kuriéri?
Cyklokuriér najazdí denne od 60 do 100 kilometrov, výnimočne aj viac. V predvianočnom období to radšej ani nesledujeme… ? Dôležité je si uvedomiť, že fungujeme skutočne v každom počasí. Či je slnko, dážď, sneh alebo poľadovica, počet kilometrov je zhruba konštantný.

V Košiciach aj Bratislave nájdeme v niektorých častiach pekné stúpania, ktoré dajú poriadne zabrať. Stíhajú teda kuriéri aj náročné šlapáky? Predsa len ak za deň dostanem niekoľko zásielok do kopcov, je to veru riadny zaberák.
Väčšina územia Bratislavy sa nachádza na rovine a tu je aj lokalizovaných najviac firiem a väčšina ekonomickej aktivity. A keďže naši zákazníci sú najmä firmy, tak do kopcov nechodíme až tak často. V Košiciach je to podobné. Je nás dosť šuhajov aby sme sa prípadne vedeli vystriedať a nešlapal niekto do kopcov príliš často.

Poďme sa porozprávať o kuriéroch. Aké sú nároky na ich výber a podľa čoho ich vyberáte?
Správny cyklokuriér sa samozrejme musí vedieť dobre bicyklovať.  Ale musí aj poznať bratislavské ulice, musí sa vedieť rýchlo a efektívne pohybovať mestom. Nesmie ho zastaviť dážď ani sneh. Musí byť spoľahlivý, aby každú zásielku vybavil na čas a presne podľa požiadaviek klienta. Musí sa veľa usmievať, aby z jeho návštevy mal klient dobrý pocit. Výber nie je nijako extra špeciálny. Po stručnom ústnom pohovore si ide nádejný šuhaj zabicyklovať s vedúcim našej družiny a ten veľmi rýchlo zistí, či sa na túto prácu hodí, alebo nie.

Je práca pre kuriérov brigádou, dočasným zamestnaním alebo máte vo svojich radoch aj niekoľkoročných matadorov?
Väčšinu našej družiny tvoria matadori, ktorí pôsobia v našich radoch viac ako 4 roky. Máme však aj nováčikov. Všetci sú však absolútni cyklonadšenci a túto prácu považujú za „dreamjob“.
Najstarší šuhaj je už pomaly legenda. Má 52 rokov a túto prácu už robí nejakých 7 rokov. Máme však aj viacerých brigádnikov, ktorí nám vypomáhajú podľa potreby.

Väčšina z nás vysadá na bicykel kôli relaxu, zábave, spoznávaniu nových miest. Kuriéri po práci nechcú bicykel ani vidieť alebo sú vášnivými cyklistami aj v súkromí? Predsa len pri toľkých najazdených kilometroch by mali miešať karty aj na súťažných podujatiach 
Všetci naši šuhaji sú skutoční nadšenci. Bicyklujeme v práci, mimo práce, niektorí si v lete vezmú 2 týždne dovolenku, aby podnikli na bicykli trasu z najvýchodnejšej časti Slovenska do najzápadnejšej časti Českej republiky… Máme u nás aj úplného nadšenca, čo podnikol na bicykli hodvábnu cestu… Ďalší jazdí downhill… Nerobíme to pre to, aby sme s niekým súťažili, ale preto že nás to baví. Ale ak má niekto záujem si s nami zasúťažiť, radi výzvu prijmeme.

Čo bezpečnosť? Pri každodennom pohybe v plnej premávke dozaista prichádza aj k nebezpečným a kolíznym situáciám. Ako sú na tom s nehodovosťou kuriéri?
Vzhľadom na našu minimálnu cykloinfraštruktúru a žalostný stav povrchu našich ciest, pri neustálom pohybe v premávke medzi autami, sa z času na čas stane nejaká nehoda. Najčastejšie však za to môže výmoľ, mokrá električková koľajnica, sklo na ceste a podobne. Zažil som už aj otvorené dvere od auta, čo nebolo moc príjemné. Nikomu sa však nikdy nič vážne nestalo. Väčšina vodičov nás už rešpektuje, takže ak sa niečo stane je to zväčša z nepozornosti, alebo si len neuvedomujú, že ulica je priestor aj pre iné dopravné prostriedky ako pre autá.

Ako sme už v úvode spomenuli, kuriérov Švihaj šuhaj možno stretnúť okrem Bratislavy už aj v Košiciach. Čo ďalšie mestá? Je v pláne expanzia aj do ďalších miest?
Myslíme si, že cyklokuriérske služby naozaj majú budúcnosť. Ale to platí aj o cyklodoprave všeobecne. Doprava, najmä v centrách miest, sa neustále zahusťuje.  Problémy mestskej mobility sa nedajú riešiť donekonečna len budovaním nových ciest a parkovísk, niekde musia žiť a pohybovať sa aj ľudia. A v tomto smere  môže pomôcť bicykel. Lebo dokáže uspokojiť prepravné nároky osôb a čo je pre nás dôležité, aj tovaru. A to pri minimálnych nárokoch na priestor a infraštruktúru. Preto sa snažíme ponúknuť alternatívu automobilovej doprave v čo najväčšom rozsahu. Čo sa nám veľmi darí. V absolútnej väčšine európskych aj svetových metropol úspešné fungujú rôzne cyklokuriérske spoločnosti a to nie len preto, že to tých ľudí baví, ale najmä preto, že je to naozaj efektívne.

Za Švihaj Šuhaj odpovedali: Šimon Krošlák a Josef Ošlejšek